Bestel binnen vandaag verzonden

Woodbird
Damesmode
Jeans
Shorts
Herenmode
Jeans
Shorts
Underwear
Tote bag
Giftcard
Onze services
Openingstijden
Recycle jeans

Ons verhaal

De Rode Winkel is sinds 1837 gevestigd aan de Lange Elisabethstraat 13 in Utrecht. Binnen het familiebedrijf is de zesde generatie werkzaam.

Het familiebedrijf werd in 2017 overgedragen aan de zesde generatie, zoals iedere generatie voegt een nieuwe generatie een nieuwe dimensie aan het bedrijf. Het eerste wapenfeit van de jonge ondernemers was het neerzetten van het huidige concept en verduurzaming van De Rode Winkel. 

Het deels monumentale pand is in 2017 niet alleen grondig gerenoveerd, het assortiment en service zijn verder ontwikkeld, er is plaats voor architectuur, kunst en cultuur. Binnen het jeansassortiment zijn er meer broeken dan ooit. Bekende en onbekende jeansmerken krijgen een podium en zijn perfect met elkaar te vergelijken. 

Het assortiment bestaat uit een brede selectie van merken en stijlen waarbinnen zowel mannen als vrouwen een totaal outfit kunnen vinden.

Familiebedrijf sinds 1837

De Rode Winkel is een iconisch familiebedrijf dat al sinds 1837 in het hart van Utrecht gevestigd is. Inmiddels staat de zesde generatie aan het roer. Met een rijke historie en een diepgewortelde liefde voor denim is De Rode Winkel uitgegroeid tot een begrip in Nederland. De winkel heeft fans door het hele land, mede dankzij het sterke verhaal, de herkenbare branding (denk aan de totebags en stickers) en de unieke winkelervaring.

De Rode Winkel: dé jeansspecialist van Nederland

De Rode Winkel staat bekend als dé favoriete spijkerbroekenwinkel van Nederland. Met bijna 10.000 broeken op voorraad, een eigen jeansreparatieservice en duurzame initiatieven zoals het inzamelen van oude jeans, weet de winkel zowel vaste klanten als nieuwe fans te binden. Er wordt ingezet op storytelling, winkelbeleving en het bouwen van een fanbase via content, events en merchandise.

Broekman: Redefining Men’s Fashion

Broekman, de tweede winkel van de familie, focust zich op de stijlbewuste man met een voorkeur voor smart casual en Italiaanse luxe. Merken zoals Polo Ralph Lauren, Lardini, Incotex, Profuomo en Gran Sasso benadrukken de verfijnde, premium uitstraling. De winkel biedt een mix van formal en business casual kleding, perfect voor de moderne professional.

Geschiedenis

Johannes Broekman en Annaatje van Essenberg openden op 19 maart 1837 een kleermakerij en een winkel in fournituren. Anna Plieger, de tweede vrouw van Johannes, zette na het overlijden van Johannes het bedrijf voort onder de naam ‘Weduwe Johannes Broekman’. De winkel specialiseerde zich naast de kleermakerij in beroepskleding.

Gebr. Broekman Heerenmode

Werklieden, boeren en tuinders uit Utrecht en omstreken vonden de weg naar de winkel. In 1883 volgen de zonen Anthonius en Augustines Broekman, generatie 2, Anna op. De twee broers kochten in 1911 aan de overkant van de straat een aantal panden. Op 19 maart 1912 opende zij ‘Gebr. Broekman Heerenmode’. Zodoende werd aan de ene kant van de straat op nr. 11 en nr. 13, beroepskleding verkocht en op nr. 20 aan de overzijde kon men terecht voor ‘het zondagse pak’.

In 1917 werdt het bedrijf door Augustines Broekman overgedragen aan vier kinderen, overigens niet zijn kinderen, maar van zijn broer. De naam van het succesvolle bedrijf werd op 1 januari 1917 omgedoopt tot: De Gebroeders Broekman. Een van de broers en zussen, Jan, overlijdt in 1927 waarna zijn weduwe de aandelen in het bedrijf behoudt. Broer Harrie was niet voor het vak in de wieg gelegd waardoor Guus en Willem Broekman het bedrijf samen voortzetten. Het bedrijf heeft in generatie 3 een grote groei doorgemaakt.

De Utrechtse Confectie Industrie (UCI)

In 1930 kochten de gebroeders Broekman het voormalige Brigittenklooster en verbouwden het tot atelier, kantoor en magazijnruimte. De UCI bood werk aan meer dan 100 naaisters en vervaardigde met name kostuums, colberts en overjassen. In 1965 werden de activiteiten verkocht aan N.V. Kledingindustrie de Vries en Susan en kocht uitgeverij Bruna het pand.

100 jaar jubileum 1937

In 1937 bestonden de winkels 100 jaar, hier stond generatie 3 aan het roer. Op de foto staat het hele team van die tijd. De jonge man welke wordt aangewezen op de foto is Thom Broekman, de zoon van Guus Broekman. Thom was daar 12 jaar oud. Hij is de vader van onze Tom Broekman en de opa van de huidige generatie welke nu aan het roer staat. Op 82 jarige leeftijd overleed opa Thom.

Toen brak de tweede wereldoorlog brak uit. Door grondstoffen tekort heeft het bedrijf een tijdelijke sluiting gehad van de fabriek. Het bedrijf is de tweede wereldoorlog relatief goed doorgekomen, na de oorlog kenden de fabriek en de winkels goede tijden.

Na de oorlog kwam er een ontzettend belangrijk product vanuit Amerika overgewaaid naar Europa. Het was raar, nogal stug, blauw en met een soort van klinknagels aan elkaar gehecht: Amerikaanse werkbroeken, ook wel:

de spijkerbroek!

Opa Thom, generatie 4, zag potentie in de zogenoemde werkkleding uit Amerika naast de huidige beroepskleding welke bij De Rode Winkel werd verkocht. Zijn oom Willem, generatie 3, zag hier geen brood in en dacht zelfs dat het de ondergang zou zijn van De Rode Winkel. Maar Thom vond het interessant. Jarenlang heeft Thom stiekem broeken verkocht zonder dat Willem het wist. Het ging zelfs zover, dat de leverancier de spijkerbroeken leverde wanneer Willem er niet was.

Thom Broekman

Thom heeft het bedrijf door moeilijke tijden geloodst en kon met een gerust hart in 1987 de zaak overdragen aan zijn zoon Tom, generatie 5. In 1995 krijgen de herenmodewinkels de naam ‘Thom Broekman’ als eerbetoon aan zijn vader, de naam die de winkel tot 2024 heeft gehad.

Tom heeft veel belangrijke beslissingen moeten nemen. Van filialen openen, tot aan filialen sluiten, grote verbouwingen en keuzes in het assortiment. Tom heeft, met zijn vrouw Margriet Broekman aan zijn zijde, van de winkels een echte jeanswinkel en een echte herenmodezaak gemaakt zoals wij deze nu kennen.

Op 19 maart 2012 kregen Thom Broekman en De Rode Winkel het predicaat Hofleverancier toegekend. Het is een onderscheiding die als het ware het respect, de waardering en het vertrouwen van de Vorstin of de Vorst, symboliseren tegenover de onderneming die het predicaat mag voeren.

Dit predicaat staat voor bewezen kwaliteit, maatschappelijke betrokkenheid en goed ondernemerschap met oog voor mens en omgeving.

De zesde generatie

In 2017 heeft Tom Broekman het bedrijf over gedragen aan zijn drie kinderen: Pauline, Wouter en Daan.

Deze zesde generatie heeft in 2017 een grote verbouwing doorgevoerd bij De Rode Winkel. Een paar jaar later, in 2021, hebben de broers en zus Thom Broekman verbouwd. En nu, 188 jaar later, zitten beide winkels nog steeds in in de panden waar ooit Johannes Broekman en Annaatje van Essenberg begonnen zijn.

Broekman

Tussen 2021 en 2024 heeft er een grootste verbouwing plaats gevonden in de binnenstad van Utrecht. Het pand op de Lange Elisabethstraat 20, waar de winkel van Thom Broekman in zat, werd verbouwd en gerenoveerd.

Een nieuwe winkel werd in september 2024 heropend. Samen met de vijfde, zesde en zevende generatie Broekmannen werd de heropening van de winkel groots gevierd. 

De twee winkelconcepten van De Rode Winkel & Broekman vullen elkaar naadloos aan; waar De Rode Winkel stopt, gaat Broekman verder en andersom. 

Whatsapp logo