Duurzame (jeans) staat omschreven in het dikke van Dalen als: geschikt, bestemd om lang te duren. Daar is recenter aan toegevoegd: zo min mogelijk grondstoffen verbruikend, gebruikmakend van herwinbare bronnen. Als een product duurzaam geproduceerd is betekend dit dus dat deze op milieuvriendelijke wijze gemaakt is. Dat kan op verschillende manieren.

Denk jij ook steeds meer na over de duurzaamheid van jouw kleding? Wij geven je op onze website en in de winkel graag tips om een duurzame keuze te maken en de perfecte duurzame jeans te vinden.

Shop je duurzame jeans bij De Rode Winkel

Duurzaam is een begrip dat voor iedereen een andere betekenis heeft. Voor ons is duurzaam ondernemen, het voeren van duurzame collecties en merken, het onderhouden van lange termijn relaties met klanten en leveranciers en proberen door kleine dingen op de werkvloer bij te dragen aan een beter milieu.

Wij streven er naar om merken in ons assortiment te voeren die duurzaam produceren. Dat kan op verschillende manieren. Wij proberen energie verbruik te reduceren. De panden waar De Rode Winkel is gevestigd hebben het energie label A en B. Afval wordt gescheiden op het magazijn en in de winkels.

NATURE, CHEAPER THAN THERAPY, STOP WASTE, START CARING.

VISIE OP DUURZAAMHEID

In ons bedrijf is aandacht voor duurzaamheid geen trend van de afgelopen jaren. We hebben een duidelijke visie op duurzaamheid die we graag toelichten. Wij waarderen interesse van klanten over onze visie op duurzaamheid enorm en probeer vragen hierover zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.

Duurzaamheid is een concept dat in details voor iedereen verschillend is omdat iedereen andere normen en waarden heeft. De ene persoon maakt zich meer zorgen over milieu, de ander over menselijke aspecten. Deze factoren spelen ook vaak in combinatie met elkaar. Een voorbeeld hiervan is vervuiling van het milieu door productie met gezondheidsproblemen bij lokale bevolking als gevolg.

De Rode Winkel neemt de verantwoordelijkheid dat de kwaliteit van leven voor toekomstige generaties op zijn minst net zo goed is als die van nu. De recent verbouwde winkel is dan ook ontworpen met een lange termijnvisie. Er is niet alleen rekening gehouden met het uiterlijk, er is ook geïnvesteerd in energiezuinige installaties. Bijvoorbeeld ook de elektrische deuren.

Wij geven wat voorbeelden van merken in ons assortiment waarbij er strengere eisen gesteld worden aan arbeidsomstandigheden en milieu dan slechts de vastgestelde minimale richtlijnen:

Ieder merk heeft hierin andere focuspunten deze zijn kort samen te vatten in 3 stromingen:

Merken en duurzaamheidseisen.

Merken die hogere kwaliteitsproducten produceren in een kleinere productieomvang door kleinere gespecialiseerde fabrieken in Europa (voornamelijk Portugal, Italie, Polen), Amerika en Japan. Dit zijn low risk landen om te produceren. De regelgeving is hier goed genoeg ontwikkeld dat mistanden eigenlijk niet vaak voorkomen. 

Tevens wordt het specialisme van deze producenten gezien als een meerwaarde voor de beleving van het product. Naast betere arbeidsvoorwaarden is de aanslag op het milieu kleiner door schonere productie en kortere afstanden en die de producten afleggen alvorens deze bij de eindconsument zijn.  

Voorbeelden hiervan zijn Made & Crafted, Levi’s vintage Clothing, Benzak Denim Developers, , Anerkjendt, Forét, Another Label en Denham Thejeanmaker, Diesel, G-Star RAW, Van Harper, Les Deux. G-star is heel erg ver in het verduurzamen van het productproces, echter communiceren zij hier heel weinig over.

Merken die produceren in hun eigen fabriek. Hierdoor is de productie transparant en wordt er geen arbeid uitgevoerd door niet gecertificeerde fabrieken in opdracht van een onderaannemer. Deze fabrieken zijn meestal goed onderhouden, schoner, innovatiever, medewerkers met vaste contracten en de fabriek kan bezocht worden als afnemer. Voorbeelden hiervan zijn Carhartt en New Optimist.

Merken die zichzelf het doel stellen betere voorwaarden op te stellen in High Risk landen. Deze merken voelen zich echt verantwoordelijk oneerlijke productie te verbeteren in plaats van misstanden risicoloos te mijden.  Hiermee willen ze echt voor een verandering zorgen. Voorbeelden hiervan zijn: Kuyichi Jeans, Nudie Jeans, Knowledge Cotton Aparel en MUD Jeans.

ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN EN PRODUCTIEPROCES

Het westerse consumptiepatroon in fast-fashion (de consumentenbehoefte om veel kleding voor een lage prijs te kunnen kopen) zorgt voor een ongezonde concurrentie aan de productiekant. Producenten en daarmee de arbeiders worden vaak gedwongen voor een te lage prijs grote hoeveelheden te produceren. Hiermee produceren zij overschotten die niet goed zijn voor het milieu en dit is ook een van de oorzaken dat arbeiders worden uitgebuit.

Als kleine speler en tussenpersoon is het voor De Rode Winkel helaas niet altijd mogelijk werkomstandigheden van kledingarbeiders in de fabrieken waar onze producten geproduceerd worden zelf te controleren en deze waar nodig direct te verbeteren. Daarom doet De Rode Winkel uitsluitend zaken met leveranciers die produceren in fabrieken die zijn gecertificeerd en zich in ieder geval houden aan de minimale richtlijnen die zijn opgesteld.

Met het opstellen van deze richtlijnen houden grote invloedrijke organisaties zich bezig. Zoals de Universele verklaring van de Rechten van de Mens van de VN, de ILO Core Conventions en de Basiscode van het Ethical Trading Initiative (ETI), de milieucriteria van SMETA en ISO 14000. Hier worden de minimale richtlijnen voor sociale en milieunormen waaraan elke fabriek moet voldoen vastgesteld. Dit zijn slechts minimale richtlijnen.

Wij richten ons op vlakken waar wij voor directe verandering kunnen zorgen. Dit doen we bijvoorbeeld door een focus op kwaliteit boven kwantiteit. De afgelopen seizoenen is het assortiment met merken die deze visie met ons delen steeds verder uitgebreid. Hiermee dragen we bij aan een betere prijs per artikel voor de producenten waarmee fabrikanten in staat gesteld worden de arbeidsomstandigheden en levenskwaliteit van arbeiders te verbeteren.

ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN EN PRODUCTIEPROCES

Binnen de minimale richtlijnen zijn heel veel zaken geregeld. Zo ook het recht dat arbeiders voor hun rechten kunnen opkomen (vakbond), een leefbaar loon, veilige arbeidsomstandigheden en controle op onderaannemers van fabrieken etc. Het is fijn dat deze regels er zijn en dat deze gecontroleerd en nageleefd worden. Gelukkig wordt er ook steeds vaker uit eigen initiatief van merken een hogere standaard aangehouden dan het wettelijke minimum. Deze merken krijgen steeds meer ruimte bij ons in de winkel en online.

Een aantal leveranciers zijn transparant in waar en hoe zij produceren. Voorbeelden hiervan zijn Kuyichi(100% vegan patch), MUD jeans(fair trade), ArmedAngels, Nudie Jeans, G-STAR, Diesel, Denham, A’dam Underwear, Colorful Standard, Knowledge Cotton, Benzak Denim Developers en Carhartt.

Hieronder een aantal video’s van onze leveranciers over duurzame kleding.

Kernwaarden

Op het gebied van duurzaamheid heeft De Rode Winkel een aantal kernwaarden opgesteld:

HOE ONDERHOUD JE EEN SPIJKERBROEK?

Je draagt je favoriete spijkerbroek het liefst iedere dag en natuurlijk wil je dat deze zo lang mogelijk mooi blijft.

“Een spijkerbroek is als wijn, hoe ouder, hoe beter. Hij wordt als een tweede huid. Zorg goed voor je spijkerbroek, dan wordt hij je beste vriend!”

We geven je graag een zo goed mogelijk advies om zo lang mogelijk plezier te hebben van je spijkerbroek.

Daarom werken wij samen met het Atelier Oerania. Zij zijn gespecialiseerd in het vermaken en repareren van jeans. Op vrijdag en zaterdag is er iemand in het atelier van de winkel, om direct broeken te vermaken. Bij het atelier gevestigd aan de Willemstraat staan meer gespecialiseerde machines waarmee broeken gerepareerd worden. Door broeken te repareren proberen wij jeans een langer leven te gunnen.

JEANS EN KWALITEIT

De afgelopen jaren zijn de samenstellingen van stoffen gevarieerder dan ooit en is comfort belangrijker geworden. Door comfort dragen mensen steeds vaker een jeans, daarnaast is Nederland een fietsland, jeans en fietsen zijn niet echt vrienden van elkaar. Leveranciers proberen de kwaliteiten te waarborgen en zetten ook in op repareren bij slijtage. Als u veel fietst dan kan het zijn dan uw broek snel slijt in het kruis.

Broeken kunnen wij repareren mits u er op tijd bij bent, voordat deze scheurt. Een alternatief zijn stoffen met minder stretch of van 100% katoen. Dan kan ongewassen denim zijn ofwel dry denim. Dry denim wordt mooier als u het langer draagt. Dry denim wordt voordat het in de winkel komt niet gewassen waardoor er een heel groot deel van het productieproces wordt overgeslagen.

Wilt u meer weten over dry denim? Lees het op onze dry denim pagina: http://derodewinkel.bluemammoth.nl/dry-denim

RANK A BRAND: download de GOod On You app

Niet al onze merken komen met goede cijfers uit de rank a brand test. Lee, Wrangler, Diesel, Levi’s en Pme Legend, scoren bijvoorbeeld een D of E. Wat betekent dit?

Dit betekent doordat er te weinig transparantie over hoe en waar er geproduceerd wordt en niet genoeg informatie voor handen is voor Rank a brand om een voldoende te geven. Echter is er ook niet voldoende informatie voor handen zijn om een onvoldoende te geven. Dit maakt de betrouwbaarheid van rank a brand wel een beetje discutabel. Maar dit is de reden voor bovengenoemde merken voor een slecht cijfer.

Daarom hebben we zelf navraag gedaan bij deze leveranciers die niet zo goed uit de test komen van rank a brand over hun visie op duurzaamheid.

Het antwoord van deze merken luidde, dat er aan alle internationale regels voldaan wordt. Zoals de Universele verklaring van de Rechten van de Mens van de VN, de ILO Core Conventions en de Basiscode van het Ethical Trading Initiative (ETI), de milieucriteria van SMETA en ISO 14000 etc.  Hier worden de minimale richtlijnen voor sociale en milieunormen waaraan elke fabriek moet voldoen vastgesteld. Overal waar bovenstaande merken produceren wordt voldaan aan deze regels.

We kunnen onszelf de kritische vraag stellen, is dit genoeg? De merken benoemen zelf ook dat de visie hierop geleid wordt volgens de wet van vraag en aanbod, en de vraag van consumenten voor Levi’s, Diesel, Wrangler, Lee en PME  zijn heel hoog. Daarom hebben we er in De Rode Winkel voor gekozen naast de producten met een voldoende voor duurzaamheid het aanbod op uitmuntend voor duurzaamheid te vergroten. En we hopen dat dit de komende jaren zal toenemen.

De meeste van onze leveranciers zijn transparant over hun visie op duurzaamheid. Sommige melden zelfs waar en door wie er geproduceerd wordt, deze informatie is ook voor consumenten beschikbaar op hun websites.

duurzaamheids certificaten

BCI(Better Cotton Intiative

BCI is een organisatie dat zich richt op het verbeteren van omstandigheden in de katoenproductie. Dit is een stap de goede richting op, echter is dit een tijdelijk programma en geen structurele oplossing. Kritisch bekeken is BCI cotton meer een marketingtool voor fast fashion bedrijven die melden dat zij duurzaam gaan produceren. Lees artikelen van merken die duurzaam gaan produceren dus altijd kritisch, is ons advies.

Ook is het mogelijk om biologisch katoen labels te kopen, dit werkt net als groene stroom labels. Als iemand te veel labels over heeft kan iemand deze kopen om zijn katoen het label te geven van biologisch katoen. Katoen wordt over heel de wereld geproduceerd en komt in grote fabrieken bij elkaar, het kan dus goed zijn dat producten gemixt zijn met biologisch en niet biologisch katoen. Het GOTS certificaat zorgt ervoor dat deze mix niet gemaakt wordt.

GOTS

Global Organic Textile Standards (GOTS) is ’s werelds toonaangevende certificeringsnorm voor biologisch textiel, inclusief ecologische en sociale criteria. GOTS bestrijkt elke stap in het productieproces van de vezel tot het afgewerkte kledingstuk. Om een kledingstuk GOTS-gecertificeerd te krijgen met een label van klasse 1 voor organisch textiel, moet het 95-100% biologisch katoen bevatten. En om te worden gecertificeerd als een textiel dat organische vezels bevat, moet het minimaal 70% biologisch katoen bevatten.

GRS

De Global Recycle Standard (GRS) is ’s werelds toonaangevende certificeringsnorm voor gerecycled textiel met zowel ecologische als sociale criteria. GRS omvat elke stap in het productieproces, van de vezel tot het afgewerkte kledingstuk. Om een kledingstuk te laten certificeren met GRS, moet het worden gemaakt met minimaal 50% gerecycled materiaal. Het exacte percentage is altijd te vinden op het GRS-label in het kledingstuk. 

OCS

Organic Content Standards (OCS) is een certificaat dat de hoeveelheid organisch katoen in het eindproduct controleert en alleen het vezelgehalte in aanmerking neemt. OCS-certificering kent twee niveaus: OCS 100 wordt alleen gegeven aan producten die 95 – 100% organische vezels bevatten. OCS-blended certificering wordt gebruikt voor producten die een mix zijn van organisch materiaal vermengd met conventionele materialen. Het exacte percentage organische inhoud is altijd te vinden op het etiket in het kledingstuk.

KCA

KCA is het label van Knowledge Cotton Apparal voor een pool van producten die om sommige redenen niet in een certificeringsstandaard passen of die bezig zijn met het converteren van KCA-vereiste naar certificering van derden. De reden dat Knowledge Cotton Apparal,  KCA gebruikt, is om de grenzen te verleggen en nieuwe duurzame producten te ontwikkelen. U kunt er zeker van zijn dat de vezel- en textielinhoud altijd afkomstig is van een duurzame bron en dat de productie wordt uitgevoerd volgens onze eigen hoge eisen voor kwaliteit en sociale aspecten.

Start chat
CHAT MET ISABELLE
De Rode Winkel WhatsApp
Welkom bij de Rode Winkel! Waarmee kan ik helpen?