Het grootste broeken assortiment van europa

Duurzaam is een begrip dat voor iedereen een andere betekenis heeft. Voor ons is duurzaam ondernemen, het voeren van duurzame collecties en merken, het onderhouden van lange termijn relaties met klanten en leveranciers en proberen door kleine dingen op de werkvloer bij te dragen aan een beter milieu.

Wij streven er naar om merken in ons assortiment te voeren die duurzaam produceren. Dat kan op verschillende manieren. Wij proberen energie verbruik te reduceren. De panden waar De Rode Winkel is gevestigd hebben het energie label A en B. Afval wordt gescheiden op het magazijn en in de winkels.

VISIE OP DUURZAAMHEID

In ons bedrijf is aandacht voor duurzaamheid geen trend van de afgelopen jaren. We hebben een duidelijke visie op duurzaamheid die we graag toelichten. Wij waarderen interesse van klanten over onze visie op duurzaamheid enorm en probeer vragen hierover zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.

Duurzaamheid is een concept dat in details voor iedereen verschillend is omdat iedereen andere normen en waarden heeft. De ene persoon maakt zich meer zorgen over milieu, de ander over menselijke aspecten. Deze factoren spelen ook vaak in combinatie met elkaar. Een voorbeeld hiervan is vervuiling van het milieu door productie met gezondheidsproblemen bij lokale bevolking als gevolg.

De Rode Winkel neemt de verantwoordelijkheid dat de kwaliteit van leven voor toekomstige generaties op zijn minst net zo goed is als die van nu. De recent verbouwde winkel is dan ook ontworpen met een lange termijnvisie. Er is niet alleen rekening gehouden met het uiterlijk, er is ook geïnvesteerd in energiezuinige installaties. Bijvoorbeeld ook de elektrische deuren.

Kernwaarden

Op het gebied van duurzaamheid heeft De Rode Winkel een aantal kernwaarden opgesteld:

  • Betekenisvol ondernemen: De manier van ondernemen is gebaseerd op positiviteit, betrouwbaarheid, bewustzijn, transparantie en kwaliteit boven kwantiteit.
  • De Rode Winkel keert zich af van de wegwerpcultuur door producten en service te verlenen die betekenisvol zijn voor de lange termijn.
  • De Rode winkel vindt het belangrijk dat de merken in de winkel ook betekenisvol ondernemen en hierin de visie van De Rode Winkel delen. Alle producten moeten verantwoordelijk geproduceerd zijn, dit kan per merk verschillen op welke manier dit is.
  • De Rode Winkel staat voor lange termijn relaties met zowel klanten als leveranciers en zakelijke partners.

Arbeidsomstandigheden en productieproces

Het westerse consumptiepatroon in fast-fashion (de consumentenbehoefte om veel kleding voor een lage prijs te kunnen kopen) zorgt voor een ongezonde concurrentie aan de productiekant. Producenten en daarmee de arbeiders worden vaak gedwongen voor een te lage prijs grote hoeveelheden te produceren. Hiermee produceren zij overschotten die niet goed zijn voor het milieu en dit is ook een van de oorzaken dat arbeiders worden uitgebuit.

Als kleine speler en tussenpersoon is het voor De Rode Winkel helaas niet altijd mogelijk werkomstandigheden van kledingarbeiders in de fabrieken waar onze producten geproduceerd worden zelf te controleren en deze waar nodig direct te verbeteren. Daarom doet De Rode Winkel uitsluitend zaken met leveranciers die produceren in fabrieken die zijn gecertificeerd en zich in ieder geval houden aan de minimale richtlijnen die zijn opgesteld.

Met het opstellen van deze richtlijnen houden grote invloedrijke organisaties zich bezig. Zoals de Universele verklaring van de Rechten van de Mens van de VN, de ILO Core Conventions en de Basiscode van het Ethical Trading Initiative (ETI), de milieucriteria van SMETA en ISO 14000. Hier worden de minimale richtlijnen voor sociale en milieunormen waaraan elke fabriek moet voldoen vastgesteld. Dit zijn slechts minimale richtlijnen.

 

Wij richten ons op vlakken waar wij voor directe verandering kunnen zorgen. Dit doen we bijvoorbeeld door een focus op kwaliteit boven kwantiteit. De afgelopen seizoenen is het assortiment met merken die deze visie met ons delen steeds verder uitgebreid. Hiermee dragen we bij aan een betere prijs per artikel voor de producenten waarmee fabrikanten in staat gesteld worden de arbeidsomstandigheden en levenskwaliteit van arbeiders te verbeteren.

Binnen de minimale richtlijnen zijn heel veel zaken geregeld. Zo ook het recht dat arbeiders voor hun rechten kunnen opkomen (vakbond), een leefbaar loon, veilige arbeidsomstandigheden en controle op onderaannemers van fabrieken etc. Het is fijn dat deze regels er zijn en dat deze gecontroleerd en nageleefd worden. Gelukkig wordt er ook steeds vaker uit eigen initiatief van merken een hogere standaard aangehouden dan het wettelijke minimum. Deze merken krijgen steeds meer ruimte bij ons in de winkel.

Wij geven wat voorbeelden van merken in ons assortiment waarbij er strengere eisen gesteld worden aan arbeidsomstandigheden en milieu dan slechts de vastgestelde minimale richtlijnen:

Ieder merk heeft hierin andere focuspunten deze zijn kort samen te vatten in 3 stromingen:

  1. Merken die hogere kwaliteitsproducten produceren in een kleinere productieomvang door kleinere gespecialiseerde fabrieken in Europa (voornamelijk Portugal, Italie, Polen), Amerika en Japan. Dit zijn low risk landen om te produceren. De regelgeving is hier goed genoeg ontwikkeld dat mistanden eigenlijk niet vaak voorkomen. Tevens wordt het specialisme van deze producenten gezien als een meerwaarde voor de beleving van het product. Naast betere arbeidsvoorwaarden is de aanslag op het milieu kleiner door schonere productie en kortere afstanden en die de producten afleggen alvorens deze bij de eindconsument zijn.  Voorbeelden hiervan zijn Made & Crafted, Levi’s vintage Clothing, BDD, Libertine Libertine, Mac Fincher, Denham, Fabienne Chapot en The Boy Scouts.
  2. Merken die produceren in hun eigen fabriek. Hierdoor is de productie transparant en wordt er geen arbeid uitgevoerd door niet gecertificeerde fabrieken in opdracht van een onderaannemer. Deze fabrieken zijn meestal goed onderhouden, schoner, innovatiever, medewerkers met vaste contracten en de fabriek kan bezocht worden als afnemer. Voorbeelden hiervan zijn Edwin Jeans, Armor Lux, Le Mont St Michel en Naked & Famous.
  3. Merken die zichzelf het doel stellen betere voorwaarden op te stellen in High Risk landen. Deze merken voelen zich echt verantwoordelijk oneerlijke productie te verbeteren in plaats van misstanden risicoloos te mijden.  Hiermee willen ze echt voor een verandering zorgen. Voorbeelden hiervan zijn KOI, Kuyichi en Nudie Jeans.

RANK A BRAND

Niet al onze merken komen met goede cijfers uit de rank a brand test. Lee, Wrangler, Diesel, Levi’s en Pme Legend, scoren bijvoorbeeld een D of E. Wat betekent dit?

Dit betekent doordat er te weinig transparantie over hoe en waar er geproduceerd wordt en niet genoeg informatie voor handen is voor Rank a brand om een voldoende te geven. Echter is er ook niet voldoende informatie voor handen zijn om een onvoldoende te geven. Dit maakt de betrouwbaarheid van rank a brand wel een beetje discutabel. Maar dit is de reden voor bovengenoemde merken voor een slecht cijfer.

Daarom hebben we zelf navraag gedaan bij deze leveranciers die niet zo goed uit de test komen van rank a brand over hun visie op duurzaamheid.

Het antwoord van deze merken luidde, dat er aan alle internationale regels voldaan wordt. Zoals de Universele verklaring van de Rechten van de Mens van de VN, de ILO Core Conventions en de Basiscode van het Ethical Trading Initiative (ETI), de milieucriteria van SMETA en ISO 14000 etc.  Hier worden de minimale richtlijnen voor sociale en milieunormen waaraan elke fabriek moet voldoen vastgesteld. Overal waar bovenstaande merken produceren wordt voldaan aan deze regels.

We kunnen onszelf de kritische vraag stellen, is dit genoeg? De merken benoemen zelf ook dat de visie hierop geleid wordt volgens de wet van vraag en aanbod, en de vraag van consumenten voor Levi’s, Diesel, Wrangler, Lee en PME  zijn heel hoog. Daarom hebben we er in De Rode Winkel voor gekozen naast de producten met een voldoende voor duurzaamheid het aanbod op uitmuntend voor duurzaamheid te vergroten. En we hopen dat dit de komende jaren zal toenemen.

De meeste van onze leveranciers zijn transparant over hun visie op duurzaamheid. Sommige melden zelfs waar en door wie er geproduceerd wordt, deze informatie is ook voor consumenten beschikbaar op hun websites.

Blijf op de hoogte van de laatste trends, evenementen & exposities

Nieuwsbrief
Met het versturen van dit formulier schrijft u zich in voor de nieuwsbrief van De Rode Winkel. Wil je weten hoe wij met jouw ingevulde gegevens omgaan, lees hier onze privacyverklaring