Duurzaamheid in De Rode Winkel

Duurzaam is een begrip dat voor iedereen een andere betekenis heeft. Voor ons is duurzaam ondernemen, het voeren van duurzame collecties en merken, het onderhouden van lange termijn relaties met klanten en leveranciers en proberen door kleine dingen op de werkvloer bij te dragen aan een beter milieu.

Wij streven er naar om merken in ons assortiment te voeren die duurzaam produceren. Dat kan op verschillende manieren. Wij proberen energie verbruik te reduceren. De panden waar De Rode Winkel is gevestigd hebben het energie label A en B. Afval wordt gescheiden op het magazijn en in de winkels.

VISIE OP DUURZAAMHEID

In ons bedrijf is aandacht voor duurzaamheid geen trend van de afgelopen jaren. We hebben een duidelijke visie op duurzaamheid die we graag toelichten. Wij waarderen interesse van klanten over onze visie op duurzaamheid enorm en probeer vragen hierover zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.

Duurzaamheid is een concept dat in details voor iedereen verschillend is omdat iedereen andere normen en waarden heeft. De ene persoon maakt zich meer zorgen over milieu, de ander over menselijke aspecten. Deze factoren spelen ook vaak in combinatie met elkaar. Een voorbeeld hiervan is vervuiling van het milieu door productie met gezondheidsproblemen bij lokale bevolking als gevolg.

De Rode Winkel neemt de verantwoordelijkheid dat de kwaliteit van leven voor toekomstige generaties op zijn minst net zo goed is als die van nu. De recent verbouwde winkel is dan ook ontworpen met een lange termijnvisie. Er is niet alleen rekening gehouden met het uiterlijk, er is ook geïnvesteerd in energiezuinige installaties. Bijvoorbeeld ook de elektrische deuren.

Arbeidsomstandigheden & Productieproces

Het westerse consumptiepatroon in fast-fashion (de consumentenbehoefte om veel kleding voor een lage prijs te kunnen kopen) zorgt voor een ongezonde concurrentie aan de productiekant. Producenten en daarmee de arbeiders worden vaak gedwongen voor een te lage prijs grote hoeveelheden te produceren. Hiermee produceren zij overschotten die niet goed zijn voor het milieu en dit is ook een van de oorzaken dat arbeiders worden uitgebuit.

Als kleine speler en tussenpersoon is het voor De Rode Winkel helaas niet altijd mogelijk werkomstandigheden van kledingarbeiders in de fabrieken waar onze producten geproduceerd worden zelf te controleren en deze waar nodig direct te verbeteren. Daarom doet De Rode Winkel uitsluitend zaken met leveranciers die produceren in fabrieken die zijn gecertificeerd en zich in ieder geval houden aan de minimale richtlijnen die zijn opgesteld.

Met het opstellen van deze richtlijnen houden grote invloedrijke organisaties zich bezig. Zoals de Universele verklaring van de Rechten van de Mens van de VN, de ILO Core Conventions en de Basiscode van het Ethical Trading Initiative (ETI), de milieucriteria van SMETA en ISO 14000. Hier worden de minimale richtlijnen voor sociale en milieunormen waaraan elke fabriek moet voldoen vastgesteld. Dit zijn slechts minimale richtlijnen.

Wij richten ons op vlakken waar wij voor directe verandering kunnen zorgen. Dit doen we bijvoorbeeld door een focus op kwaliteit boven kwantiteit. De afgelopen seizoenen is het assortiment met merken die deze visie met ons delen steeds verder uitgebreid. Hiermee dragen we bij aan een betere prijs per artikel voor de producenten waarmee fabrikanten in staat gesteld worden de arbeidsomstandigheden en levenskwaliteit van arbeiders te verbeteren.

Binnen de minimale richtlijnen zijn heel veel zaken geregeld. Zo ook het recht dat arbeiders voor hun rechten kunnen opkomen (vakbond), een leefbaar loon, veilige arbeidsomstandigheden en controle op onderaannemers van fabrieken etc. Het is fijn dat deze regels er zijn en dat deze gecontroleerd en nageleefd worden. Gelukkig wordt er ook steeds vaker uit eigen initiatief van merken een hogere standaard aangehouden dan het wettelijke minimum. Deze merken krijgen steeds meer ruimte bij ons in de winkel.

Kernwaarden

Op het gebied van duurzaamheid heeft De Rode Winkel een aantal kernwaarden opgesteld:

  • Betekenisvol ondernemen: De manier van ondernemen is gebaseerd op positiviteit, betrouwbaarheid, bewustzijn, transparantie en kwaliteit boven kwantiteit.
  • De Rode Winkel keert zich af van de wegwerpcultuur door producten en service te verlenen die betekenisvol zijn voor de lange termijn.
  • De Rode winkel vindt het belangrijk dat de merken in de winkel ook betekenisvol ondernemen en hierin de visie van De Rode Winkel delen. Alle producten moeten verantwoordelijk geproduceerd zijn, dit kan per merk verschillen op welke manier dit is.
  • De Rode Winkel staat voor lange termijn relaties met zowel klanten als leveranciers en zakelijke partners.

G-STAR heeft in vijf episodes het productieproces uitgebreid gefilmd. Hieronder kan u de episodes bekijken. Een aantal leveranciers zijn transparant in waar en hoe zij produceren. Voorbeelden hiervan zijn Kuyichi, MUD jeans, Nudie Jeans, G-STAR, Diesel, Denham, A’dam Underwear, Colorful Standard en Armor Lux.

Als u de episodes heeft bekeken, dan ziet u hoeveel mensen betrokken zijn bij het produceren van kleding. Op deze manier kan de prijs en kwaliteit verantwoord worden tegenover u als consument. Wij vinden het belangrijk dat de consument weet hoe een kledingstuk geproduceerd wordt aangezien.

ATELIER & DRY DENIM

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

HOE ONDERHOUD JE JE SPIJKERBROEK?

Je draagt je favoriete spijkerbroek het liefst iedere dag en natuurlijk wil je dat deze zo lang mogelijk mooi blijft.

“Een spijkerbroek is als wijn, hoe ouder, hoe beter. Hij wordt als een tweede huid. Zorg goed voor je spijkerbroek, dan wordt hij je beste vriend!”

We geven je graag een zo goed mogelijk advies om zo lang mogelijk plezier te hebben van je spijkerbroek.

Daarom werken wij samen met het Atelier Oerania. Zij zijn gespecialiseerd in het vermaken en repareren van jeans. Op vrijdag en zaterdag is er iemand in het atelier van de winkel, om direct broeken te vermaken. Bij het atelier gevestigd aan de Willemstraat staan meer gespecialiseerde machines waarmee broeken gerepareerd worden. Door broeken te repareren proberen wij jeans een langer leven te gunnen.

JEANS EN KWALITEIT

De afgelopen jaren zijn de samenstellingen van stoffen gevarieerder dan ooit en is comfort belangrijker geworden. Door comfort dragen mensen steeds vaker een jeans, daarnaast is Nederland een fietsland, jeans en fietsen zijn niet echt vrienden van elkaar. Leveranciers proberen de kwaliteiten te waarborgen en zetten ook in op repareren bij slijtage. Als u veel fietst dan kan het zijn dan uw broek snel slijt in het kruis.

Broeken kunnen wij repareren mits u er op tijd bij bent, voordat deze scheurt. Een alternatief zijn stoffen met minder stretch of van 100% katoen. Dan kan ongewassen denim zijn ofwel dry denim. Dry denim wordt mooier als u het langer draagt. Dry denim wordt voordat het in de winkel komt niet gewassen waardoor er een heel groot deel van het productieproces wordt overgeslagen.

Wilt u meer weten over dry denim? Lees het op onze dry denim pagina:

RANK A BRAND

Niet al onze merken komen met goede cijfers uit de rank a brand test. Lee, Wrangler, Diesel, Levi’s en Pme Legend, scoren bijvoorbeeld een D of E. Wat betekent dit?

Dit betekent doordat er te weinig transparantie over hoe en waar er geproduceerd wordt en niet genoeg informatie voor handen is voor Rank a brand om een voldoende te geven. Echter is er ook niet voldoende informatie voor handen zijn om een onvoldoende te geven. Dit maakt de betrouwbaarheid van rank a brand wel een beetje discutabel. Maar dit is de reden voor bovengenoemde merken voor een slecht cijfer.

Daarom hebben we zelf navraag gedaan bij deze leveranciers die niet zo goed uit de test komen van rank a brand over hun visie op duurzaamheid.

Het antwoord van deze merken luidde, dat er aan alle internationale regels voldaan wordt. Zoals de Universele verklaring van de Rechten van de Mens van de VN, de ILO Core Conventions en de Basiscode van het Ethical Trading Initiative (ETI), de milieucriteria van SMETA en ISO 14000 etc.  Hier worden de minimale richtlijnen voor sociale en milieunormen waaraan elke fabriek moet voldoen vastgesteld. Overal waar bovenstaande merken produceren wordt voldaan aan deze regels.

We kunnen onszelf de kritische vraag stellen, is dit genoeg? De merken benoemen zelf ook dat de visie hierop geleid wordt volgens de wet van vraag en aanbod, en de vraag van consumenten voor Levi’s, Diesel, Wrangler, Lee en PME  zijn heel hoog. Daarom hebben we er in De Rode Winkel voor gekozen naast de producten met een voldoende voor duurzaamheid het aanbod op uitmuntend voor duurzaamheid te vergroten. En we hopen dat dit de komende jaren zal toenemen.

De meeste van onze leveranciers zijn transparant over hun visie op duurzaamheid. Sommige melden zelfs waar en door wie er geproduceerd wordt, deze informatie is ook voor consumenten beschikbaar op hun websites.

Blijf op de hoogte van de laatste trends, evenementen & exposities

Nieuwsbrief
Met het versturen van dit formulier schrijft u zich in voor de nieuwsbrief van De Rode Winkel. Wil je weten hoe wij met jouw ingevulde gegevens omgaan, lees hier onze privacyverklaring
Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen
1
×
Hallo: wat kunnen wij voor jou doen? Stuur ons een bericht via Whatsapp.