fbpx

Jeansspecialist sinds 1837.

Dit is de echte prijs van een spijkerbroek. Wist je dat van heel veel jeans de prijs 33 euro hoger zou moeten liggen dan de huidige prijs is. Als wij de zogenaamde verborgen kosten meerekenen, dan moet een jeans 33 euro meer kosten stelt onderzoek van het Impact institute en ABN AMRO. De verborgen kosten zijn milieukosten, zoals vervuiling en waterschaarste in de gebieden waar katoen verbouwd wordt. Daarnaast zijn er sociale kosten, zoals kinderarbeid, onderbetaalde werknemers, onveilige/ongezonde werkomstandigheden. 

Wanneer deze kosten bij elkaar opgeteld worden dan is er een “true price gap”. Directe externe kosten die niet op het prijskaartje staan, maar wel betaald worden door kledingarbeiders, milieu en toekomstige generaties.

Dit onderzoek werd uitgevoerd naar de gemiddelde jeans die geproduceerd wordt in India & Bangladesh. 

Heeft een jeans bij De Rode Winkel een eerlijke prijs?

Bij De Rode Winkel kunnen wij met veel zekerheid zeggen dat de broeken die wij verkopen een eerlijke en juiste prijs hebben. Dat komt omdat de merken waarvan wij broeken verkopen aan transparant moeten zijn en aan onze eisen van duurzaamheid moeten voldoen.

Het ene merk laat meer los als het andere of is verder dan de andere. Zo zijn de merken die wij verkopen transparant in waar zijn produceren, waar de producten vandaan komen. Het ene merk zoals Kuyichi, Nudie Jeans en MUD Jeans zijn transparant in welke fabrieken geproduceerd is. Andere merken kunnen ons bewijzen dat zij aan de eisen voldoen.

Helaas is nog niet ieder merk volledig over op volledig duurzame materialen, maar wij zien een positieve trend. 

Alle artikelen met een groen blaadje in onze webshop is gemaakt van duurzame materialen zoals GOTS katoen. BCI katoen beschouwen wij als eerlijker maar nog niet duurzaam, een eerste stap.

Side note: geen een jeans is 100% duurzaam. De broeken worden op de meest duurzame manier die er nu is geproduceerd. Het zal een voetafdruk achter laten maar een kleinere dan die was.

Lees hier het gehele rapport

Dezelfde broek andere prijs?

Een terecht vraag van een klant die fijn was geholpen, met onze hulop de perfecte jeans had gevonden, ze deed via internet nog wat research en tot haar grote verbazing was de broek ergens anders €60 goedkoper. Hoe kan dat?

In 2021 en 2022 worden veel prijzen verhoogd, dit komt door de toenemende prijzen van vervoer, arbeid en grondstoffen. Om de kosten te dekken moeten de merken en dus wij ook prijzen verhogen. Wij hanteren dan de prijsverhoging van de leverancier.

Een merk als Nudie Jeans of Kuyichi hebben de afgelopen 15 jaar de prijzen niet of nauwelijks verhoogt maar ontkomen hier nu ook niet meer aan. 

Veel (duurzame) merken zijn niet blij met grote spelers die veel stunten met prijzen. Het verstoort de kledingmarkt en zet unieke retailers die service leveren buitenspel.

Een trend is ook dat duurzame merken vertrekken bij grote partijen omdat zij stunten met de prijzen.

Ook kan er een prijsdaling zijn als er een samenwerking is stop gezet. De retailer moet van de voorraad spullen af en gaat stunten.

Wij hanteren altijd de aanbevolen retailprijs van de leverancier. Ongeveer 70% van ons broeken assortiment hebben een doorlooptijd van 1 a 2 jaar(soms langer).

Een product met een lange doorlooptijd, krijgt meer kansen op verkoop, is minder fashion gedreven en vaak duurzamer geproduceerd. Fast Fashion heeft een doorloop tijd van 2 a 3 maanden dus dat moet sneller weg. 

Natuurlijk hebben wij ook wel eens uitverkoop, dit zijn vaak de modellen die niet meer op voorraad komen of op lange termijn minder goed aansluiten op de trends, de laatste maten worden dan aangeboden voor een kleinere prijs.

Deel dit bericht :

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele, analytische en tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen
Open chat
1
Hallo: wat kunnen wij voor jou doen? Stuur ons een bericht via Whatsapp.