‘Tom is een voorbeeld voor mij’. Een tweegesprek met vader en zoon Broekman

Het ondernemers fonds Utrecht interviewde Tom en Daan Broekman over ondernemen en samenwerken in de binnenstad. Lees hieronder het hele interview:

 

‘Tom is een voorbeeld voor mij’. Een tweegesprek met vader en zoon Broekman

 

‘Wij hebben de beste spijkerbroekenwinkel ter wereld.’ Tom Broekman – oud-eigenaar – is onverminderd en onbescheiden trots op de onlangs verbouwde De Rode Winkel, al 180 jaar een Utrechts icoon aan de Lange Elisabethstraat. ‘Van alle merken hebben we alleen de top.’ Zijn drie kinderen, Pauline, Wouter en Daan Broekman namen dit jaar het stokje van hem over. Daarmee zijn ze de zesde generatie Broekman aan het roer van de jeanszaak. Een gesprek met vader Tom en zoon Daan over hoe het is om ondernemer te zijn in de binnenstad van Utrecht.

Tom Broekman is een prominente verschijning in Utrecht. Geen onderwerp in de binnenstad waar hij zijn mening niet over klaar heeft. Vanuit verschillende gremia, waaronder het CMU of het VCOC (Vereniging Commercieel Onroerend goed Centrum), probeert hij zijn invloed uit te oefenen op het ondernemersklimaat in de stad. Daan Broekman (25) is de jongste telg uit de familie Broekman. Vergeleken met zijn broer Wouter of zijn zus Pauline lijkt hij het meest op zijn vader. Net als Tom is Daan de woordvoerder naar buiten toe en is hij van plan zich niet alleen in te spannen voor zijn eigen winkels, maar ook met andere ondernemers te werken aan een mooiere binnenstad.

Daan-Broekman

Terug van weggeweest

Het concern Broekman De Rode Winkel heeft een aantal moeilijke jaren achter de rug, met als dieptepunt een gedeeltelijk faillissement in 2015. Inmiddels is de onderneming weer terug van weggeweest, met een hernieuwde focus op de twee winkels in Utrecht: de herenmodezaak Thom Broekman en jeansspecialist De Rode Winkel. De laatste werd afgelopen maanden grondig verbouwd. De drie nieuwe directieleden grepen deze kans aan om een nieuw concept te ontwikkelen. De Rode Winkel onderscheidt zich nu nog meer van de grote ketens, onder andere door de persoonlijke service, de goede sfeer en de bijzondere selectie jeans. ‘Bijna iedere winkelstraat kun je kopiëren en plakken naar een andere stad,’ vertelt Daan. ‘Maar als je als bezoeker door de stad loopt, wil je verrast worden door bijzondere winkels. Je bent een schatzoeker.’

Daan-Broekman

Foto: Renze Gerritsen

6.500 spijkerbroeken

En inderdaad, wanneer je binnenstapt in de vernieuwde De Rode Winkel weet je meteen dat dit geen dertien-in-een-dozijn-winkel is. De entree is een monumentale steeg, ooit de koetsingang van het Kasteel Van Antwerpen. Nu hangt er kunst in het kader van 100 jaar De Stijl. Links stap je een winkel binnen met een reusachtige wand met maar liefst 6.500 spijkerbroeken. Rechts wordt in een art deco-achtige omgeving de damescollectie gepresenteerd en ook de Levi’s Kids-collectie. De Italiaans ogende koffiebar met breedbeeld-tv zorgt voor een bijzonder ambiance.

Winkelen is in De Rode Winkel een totaalervaring. De jeansspecialist die Tom meer dan dertig jaar geleden in de markt heeft gezet bestaat nog steeds. Tegelijk legt de nieuwe generatie andere accenten. ‘We hebben bij de verbouwing stevig geïnvesteerd in duurzaamheid, zodat we een zo klein mogelijke voetafdruk achterlaten. Dat past bij wat we verkopen: geen massaproducten; broeken die lang meegaan.’

Daan-Broekman

Foto: De Rode Winkel

Betrokken

Maar investeren in de eigen winkel alleen is niet genoeg. Voor het totaalbeeld is het belangrijk dat de openbare ruimte er goed bij ligt. Daarom haalde Tom jarenlang geld op voor de feestverlichting in zijn straat. Het kostte hem helaas steeds meer moeite de andere ondernemers mee te krijgen: ‘Met name de (internationale) ketens wilden niet bijdragen. Uiteindelijk werd de feestverlichting betaald door de paar zelfstandig ondernemers die het misschien wel het minste konden opbrengen. Ik ben heel blij dat er in Utrecht nu een professionele vorm van centrummanagement is gekomen (CMU, red.).’ Behalve feestverlichting, gaan ook thema’s als bereikbaarheid en het voorkomen van overlast Tom aan het hart. Invloed op deze omstandigheden is een belangrijk motief voor zijn betrokkenheid bij het Centrummanagement Utrecht. ‘Je kunt overal een grote bek over hebben, maar als je ergens kritiek op hebt moet je ook met een alternatieve oplossing komen.’

daan-broekman

Indeling van de stad

Een van de voor hem belangrijkste punten die Tom tijdens het gesprek te berde brengt, is de indeling van de stad. ‘Onze openbare ruimte in Utrecht is uniek: grachten, pleinen, monumenten… Maar de vraag die ik als onroerend goed-ondernemer heb is: waar moet je wonen, waar winkelen, waar recreëren? Waar staan de kerken, moskeeën, waar moeten parkeergarages komen? Wat is hierin precies het beleid van de overheid? Ik wil als ondernemer graag samen met de overheid tot een visie komen, dat is ook voor een volgende generatie van groot belang.’ Daan is het met zijn vader eens. ‘Het is heel makkelijk om te zeggen: we moeten het autoverkeer bannen uit de binnenstad. Maar Utrecht is een van de snelst groeiende steden in het land, wat is dan het gevolg van zo’n beslissing voor ondernemers, bezoekers, bewoners? Het is belangrijk dat de gemeente zowel de positieve als de negatieve effecten in kaart brengt.’

de-rode-winkel

Foto: De Rode Winkel

Samenwerken

Om een bereikbare winkel te bouwen met een ‘goede koopsfeer’, moeten ondernemers zich niet alleen bekommeren om hun eigen zaken, vindt Daan. ‘Wij bezoeken andere steden om te kijken hoe het daar gaat. Of we gaan even op bezoek bij de buren: hoe gaat het bij een andere ondernemer? Tom is daarin een voorbeeld voor mij. Als hij ergens instapt doet hij dat niet alleen met de eigen pet op. Hij zegt: wat gaan we doen om het voor ons allemaal zo goed mogelijk te regelen. Zo creëert hij een win-win-oplossing. Ik denk dat niet alleen ikzelf, maar heel veel mensen dat in hem waarderen. Wat Tom heeft gedaan voor de stad zie ik ook wel in de toekomst voor mezelf, me inzetten voor de stad, de stad beter maken. Ik heb zelf ook altijd wel ideeën hoe je samen tot iets kunt komen.’

Tom kijkt trots naar Daan: ‘Ik ben verbaasd, Daan kent weer heel andere mensen dan ik. Die dynamiek van jonge ondernemers, dat is iets van alle tijden.’ En mompelt zacht voor zich uit: ‘Ze pakken het toch weer op, en zetten hun schouders eronder. Het gaat allemaal door, van generatie op generatie.’

daan-broekman