Over ons

De Rode Winkel is sinds 1837 gevestigd aan de Lange Elisabethstraat 13 in Utrecht. Binnen het familiebedrijf zijn de vijfde en de zesde generatie werkzaam.

180 jaar Thom Broekman & De Rode Winkel

Johannes en Annaatje Broekman begonnen in 1837 een kleermakerij annex fourniturenwinkel aan de lange Elisabethstraat 13 in Utrecht. In de decennia die volgden heeft iedere generatie Broekman zijn stempel weten te drukken op de onderneming en nieuwe mogelijkheden omarmd.  Inmiddels zijn we 180 jaar verder.

Precies op de locatie waar het in 1837 allemaal is begonnen vieren wij ons 180 jarig jubileum met een nieuw concept dat de historie van ons familiebedrijf omarmt. We verheugen ons erop je te verwelkomen in de nieuwe De Rode Winkel.

Historie

Johannes Broekman en Annaatje van Essenberg openden op 19 maart 1837 een kleermakerij en een winkel in fournituren. Annaatje zette na het overlijden van Johannes het bedrijf voort onder de naam ‘Weduwe Johannes Broekman’. De winkel specialiseerde zich naast de kleermakerij in beroepskleding.

Werklieden, boeren en tuinders uit Utrecht en omstreken vonden de weg naar de winkel. De zonen Anthonius en Augustines volgden haar op en zij kochten in 1911 aan de overkant van de straat een aantal panden. Op 19 maart 1912 opende zij ‘Gebr. Broekman Heerenmode’. Zodoende werd aan de ene kant van de straat op nr. 11 en nr. 13, beroepskleding verkocht en op nr. 20 aan de overzijde kon men terecht voor ‘het zondagse pak’.
In de jaren die volgde ontwikkelde de beroepskledingwinkel zich tot grootste jeansspecialist van Europa namelijk De Rode Winkel, terwijl Gebr. Broekman uitgroeide tot gerenommeerde herenmodezaak Thom Broekman.
Het predicaat Hofleverancier, toegekend bij het 175 jarig bestaan in 2012, onderschrijft het toonaangevende karakter van Thom Broekman en De Rode Winkel.

Het familiebedrijf werd in 2016 overgedragen aan de zesde generatie, zoals iedere generatie voegt een nieuwe generatie een nieuwe dimensie aan het bedrijf. Het eerste wapenfeit van de jonge ondernemers is de grondige verbouwing van De Rode Winkel. Het deels monumentale pand is niet alleen grondig gerenoveerd, het assortiment en service zijn verder ontwikkeld, er is plaats voor architectuur, kunst en cultuur. Binnen het jeansassortiment zijn er meer broeken dan ooit, zo voert De Rode Winkel de grootste selectie van het Levi’s assortiment in de wereld. Het assortiment bestaat uit een brede selectie van merken en stijlen waarbinnen zowel mannen, vrouwen als kinderen een totaal outfit kunnen vinden.

De zonen Anthonius en Augustines kochten in 1911 aan de overkant van de straat een aantal panden. Op 19 maart 1912 opende zij ‘Gebr. Broekman Heerenmode’. Zodoende werd aan de ene kant van de straat op nr. 11 en nr. 13, beroepskleding verkocht en op nr. 20 aan de overzijde kon men terecht voor ‘het zondagse pak’.

De Utrechtse Confectie Industrie (UCI)

In 1930 kochten de gebroeders Broekman het voormalige Brigittenklooster en verbouwden het tot atelier, kantoor en magazijnruimte. De UCI bood werk aan meer dan 100 naaisters en vervaardigde met name kostuums, colberts en overjassen. In 1965 werden de activiteiten verkocht aan N.V. Kledingindustrie de Vries en Susan en kocht uitgeverij Bruna het pand.

De historie van het Utrechtse familiebedrijf is omarmd in moderne architectuur en de interieur van het pand. De winkel is meer dan een plaats waar kleding verkocht wordt, er is een expositieruimte, een terras en een bar waar drankjes worden geschonken. Het familiegevoel dat wij met elkaar voelen en de passie voor ons vak delen wij graag met onze klanten. Dat is het startpunt van het concept.

In het concept staat een hoog serviceniveau in een huiselijke sfeer, met persoonlijke aandacht en toegewijd personeel centraal. De Rode Winkel heeft het grootste jeansassortiment van Europa, specialistische productkennis met eigen vermaak en reparatie atelier. Wij nemen verantwoordelijkheid voor het milieu en de menselijke aspecten serieus. Er is aandacht voor eerlijke producten en diensten. De Rode Winkel staat garant voor kwaliteit, eigen identiteit met verregaande toewijding en service waar men een totaal-experience beleeft.

Wie door de 17e eeuwse rode poort naar binnen gaat wordt verrast door een sterk staaltje architectuur. De, op 9 meter hoogte, met glas overkapte monumentale steeg verbindt 2 modewerelden: Maison en Atelier.